14. 6. 2022

6 věcí, kterými si ničíte kolo a třeba o tom ani nevíte

V servise i během vyjížděk nás často zarazí, jak si někteří cyklisté (nevědomky, nebo z lenosti) svoje kolo dobrovolně ničí. Tady je 6 nejčastějších věcí, které vašemu kolu neprospívají a zkracují jeho životnost. Uvědomělý jezdec se jim vyhýbá. Hřešíte vy?

 

1. Opírání o řídítka a sedlo

Začínáme zlehka. Tady se až taková tragédie neděje, přesto umí omítka postupně okousávat gripy i sedlo. Vypadá to nevzhledně a dříve nebo později koženka na sedle povolí úplně a vás čekají zbytečné výdaje. Prodřené gripy a volné konce řídítek zase mohou být nebezpečné. Aby vás při pádu otevřený konec řídítek nezranil, musí být podle zákona trubka řídítek spolehlivě a bez ostrých hran zaslepena zátkami nebo rukojeťmi.

 

Prodřené gripy

 

Nejlepší je opírat kolo o zadní plášť. Styčná plocha je dostatečně velká na to, aby kolo spolehlivě stálo, a gripů ani sedlu žádné šrámy nehrozí. Šetrný způsob pro kolo však umí být nešetrný ke zdi. Pláště často nechávají na omítce stopy. Tak pozor, aby vám majitel objektu nenaúčtoval čištění fasády.

 

Opírání kolaGripySedla

 

2. Pokládání kola na přehazovačku

Když kolo není o co opřít, položte ho na zem. Ideálně na trávník, ať neřešíte prodřené gripy (viz výše). Kolo pokládejte vždy na levý bok, ať po zastávce nehledáte mechanika. Vpravo je totiž přehazovača a ta je na kontakt s čímkoliv docela citlivá. Když schytá ránu z boku, může se ohnout patka (držák přehazovačky) a řazení pak nefunguje, jak má.

 

Pokládání kola na přehazkuPokládání kola

 

3. Mytí kola wappkou

Mýt kolo wappkou není úplně špatně, ale musíte vědět, kam (ne)stříkat. Voda pod vysokým tlakem se totiž umí dostat do ložiskových pouzder, do čepů, do středu i do rámu. Tam pak pomalu ale jistě začíná bujet koroze, což je začátek konce vašeho kola.

Na mytí použijte raději smeták a kyblík s vodou. Nejdříve smyjte nejhrubší nánosy špíny smetákem, pak se s houbičkou vrhněte na detaily. Kde je mastnota, použijte odmašťovač a znovu opláchněte vodou.

 

4. Stříkání WD40 na řetěz

Zázrak v modrožlutém spreji se dá použít na kde co, ale na mazání řetězu vhodný opravdu není. Primárně je to odpuzovač vody, co umí rozpouštět a odmašťovat. Chrání sice proti korozi, ale nemaže. Když ho nastříkáte na řetěz, rozpustí na něm stará maziva a zdánlivě ho promaže. Ale jen na chvíli. Rozhodně se však na něj jako na mazivo nedá spoléhat. Řetěz mažte přípravky k tomu přímo určenými.

 

Nestříkejte WD40RSP Red OilRSP Black Oil

 

5. Mazání pastorků a brzdových kotoučů

Omílanou cyklistickou průpovídku "Kdo maže, ten jede" berou někteří až moc doslova a mazivo nanáší tam, kde ho není třeba. Když namažete kazetu, budou se na ni lepit špína, písek, prach a hlína. Na pastorcích vznikne brusná pasta (směs nečistot a maziva), která pak pomalu ale jistě ohlodává zuby a zkracuje životnost pohonu. Kazetu pravidelně čistěte, ale mažte vždy jen řetěz.

Když kotoučová brzda vrže nebo píská, zapomeňte na maziva. Olej, dokonce i pouhá mastnota na rukách, mohou snížit brzdný účinek. Kotouče otřete čistým papírovým ubrouskem, případně použijte speciální čistič brzd Brake Shake od R.S.P. Pokud pískání přetrvává budou zřejmě opotřebené nebo jinak poškozené brzdové destičky. Ostřílený cyklista zvládne výměnu i doma, pokud s tím ale nemáte zkušenost, svěřte kolo raději našim mechanikům. Termín servisu si u nás můžete sjednat online.

 

6. Neotírání kluzáků vidlice

Kluzáky vidlic a tlumičů udržujte čisté. Nečistoty, které na nich necháte se postupně dostávají dovnitř a mohou způsobit zanesení ovládacích prvků nebo podření kluzáků vnitřních nohou vidlice. Kluzáky otřete čistým hadříkem ideálně po každé vyjížďce.

 

Špinavé kluzáky vidliceRSP Hyper Wiper

 

Po několika jízdách pak nezapomínejte vidlici a tlumič promazat. Mazání nanášejte v místě, kde kluzák vstupuje do vidlice. Vidlici pak několikrát propružte a přebytečný olej z kluzáků setřete. Jinak se na ně nalepí nečistoty. Alespoň jednou ročně vidlici a tlumič rozeberte a kompletně vyčistěte. Nevíte jak na to? Přivezte k nám kolo na servis.

 


 

Čtěte taky:

9 chytrých doplňků Brýle Adidas Pohodlí na kole