30. 8. 2021

4 hlavní důvody, proč gravely baví silničáře i bikery

Pro některé je gravel bike jen módním výstřelkem, pro jiné je to zábavný univerzál, kvůli kterému nechávají svá ostatní kola v koutě. Proč gravel bike baví silničáře i bikery? Tady jsou 4 hlavní důvody.

 

Univerzálnost

Gravel bike je univerzální stroj, který pobere skoro všechno, co mu naservírujete. Vznikl zkřížením silničního kola a biku, takže umí zabrat na silnici a nezalekne se ani terénu. Když hledáte kompromis mezi efektivitou na asfaltu a přilnavostí v terénu, je gravel bike ideální volbou.

Sériově mívají "štěrkolety" pláště o šířce kolem 40 mm. Většinou jsou ale konstruované tak, aby se do rámu vešla různě široká kola. Díky tomu má jezdec možnost vyladit si kolo nejenom podle povrchu, po kterém jezdí, ale i podle individuálních požadavků na jízdní komfort.

 

Continental Terra TrailContinental Terra SpeedTubolito CX/GravelPTN Gravel Sport

 

Zlí jazykové tvrdí, že gravel je jen módní záležitostí na pár sezón, ale stále větší výběr komponentů určených speciálně pro gravel biky nás utvrzuje v tom, že si „štěrkolety“ vybojovaly dostatečně stabilní pozici, a že tu s námi chvíli zůstanou. Důkazem toho jsou třeba ultralehké duše CX/Gravel od Tubolito, gravelová řada plášťů od Continental s modely Terra Trail a Terra Speed nebo vložka do bezdušáků GRAVEL SPORT od Pepi’s Tire Noodle, která zamezuje bočnímu houpání plášťů, zpřesňuje jízdu, chrání pláště i ráfky před nárazy a v případě proražení pláště vám dovolí nouzově dojet do cíle.

 

Gravel bikesEva Samková a její gravel od firmy GhostEva Samková na gravelu Ghost

 

Rychlost

Nechceme tvrdit, že je gravel na cestách rychlejší než silnička, ale úseky, ve kterých musíte na silničním kole brzdit, prosfištíte na gravelu jako by se nechumelilo. Gravel bike je prostě stavěny na ty nejrozbitější asfaltky a na polňačkách a lesních pěšinkách umí dát na frak i celoodpruženým mašinám. Jasně, ty nejdrsnější traily na gravelu nedáte, ale v lehčím terénu budete mít navrch jak proti fullům, tak proti silničkám.

 

Pohodlí

Hobby cyklista možná rozdíl mezi silničním kolem a gravelem nepostřehne. Ostřílení jezdci si ale hned všimnou změněné geometrie. Gravely mají oproti silničkám kratší rámy, vyšší hlavovou trubku a často i kratší představce. Posed je tím pádem vzpřímenější a pohodlnější než na silničce. Výše položený bývá i střed, aby se zlepšila prostupnost terénem. Stejně jako silničky jsou i gravely stavěné na najíždění kilometrů. Na cestách i mimo ně.

Silniční řídítka na gravelech jsou zahnutá směrem ven, aby širší úchop zajistil lepší ovladatelnost kola v terénu. Berany navíc umožňují měnit pozici při jízdě. Pohodlnější poloha za řídítky si tak přímo říká o pořádnou porci kilometrů. A abyste si na dlouhou cestu mohli s sebou vzít vše potřebné, mají většinou gravel rámy spoustu montážních otvorů pro upevnění nosičů, košíků na lahev či brašen.

 

Brašny SKS GermanyBikepacking podle SKS Germany


  
Kompletní výbava na bikepacking:

1. Rolovací brašna na řídítka SKS Explorer EXP Barbag
2. Držák na mobil v představci SKS Compit Stem
3. Rámová brašna SKS Explorer EXP Framebag
4. Košík na láhev SKS Dual
5. Brašna pod sedlo SKS Explorer EXP Saddlebag
6. Sada blatníků SKS Speedrocker 28‘‘

 

Odolnost

Gravel bike je zvyklý na drsnější podmínky. Pořizují si ho bikeři, kteří hledají nové cyklo zážitky. Gravel je totiž v terénu neskutečně rychlý, dobře ovladatelný a přitom téměř nerozbitný. A víc než kterýkoliv full se hodí i na příměstské popojížděčky.

Odolnost gravelů oceňují i silničáři, kteří se na něm podívají tam, kam nevede asfalt. Parádní službu jim udělá i jako druhé kolo na zimu, protože jim dává srovnatelnou rychlost jako jejich naleštěná žiletka a mnohem větší jistotu na mokrých, sněhem a štěrkem zasypaných zimních cestách.

 

Eva Samková a GhostEva Samková na Ghost v oblečení SantiniEva Samková a Ghost

 


 

Přečtěte si:

Zaostřeno na gravel Evy Samkové 5 tipů, jak zvýšit pohodlí na kole Aplikace na kolo