Okolo Tater za jeden den: 200 km, 2 600 výškových a nezapomenutelný zážitek
"Měl jsem dovolenou, žádné velké plány, jen pár nápadů v hlavě. A tak mě v pondělí ráno napadlo – co takhle si udělat výlet do Tater? Žádná turistika, ale pořádná porce asfaltu na kole. Když jsem se podíval na profil trasy kolem Tater – 200 km a přes 2 600 výškových metrů – bylo jasné, že si to musím dát. Ale kdy, když ne teď," popisuje zrod nápadu na výlet Martin, markeťák Mojekolo.sk.
Plán je základ
Trasu jsem si naplánoval jako okruh – start a cíl v Liptovském Mikuláši. Cesta měla vést přes Huty, Zuberec, Zakopané, Tatranskou Javorinu, Ždiar, Štrbské Pleso a zpět do Mikuláše. Povrch: kompletně asfalt, takže jsem na svého Crosshilla nasadil rychlá karbonová kola Fulcrum Wind 42 s bezdušovými plášti Continental Grand Prix 5000. Rozhodl jsem se jet nalehko (podsedlová brašna s náhradní duší, CO₂ bombičkou, montpákami) a doufalaj jsem, že bezduše nezklamou. (Spoiler: nezklamaly.)

— Celou trasu najdete na Mapy.cz.
Vyjíždím
V noci jsem se výborně vyspal a ráno kolem šesté jsem vyrazil z domu – chtěl jsem jet v klidu, bez zbytečného honění. V Mikuláši jsem byl krátce před osmou, zaparkoval jsem u Lidlu. Káva, balení výživy (kterou jsem doplňoval každou hodinu jízdy) a přesně v 8:00 spouštím trénink. Trasu jedu po směru hodinových ručiček – rozhodnutí, které počítá i se záložním plánem. Kdyby se něco pokazilo, mám možnost chytit zubačku a vlak z Popradu zpět do Mikuláše. Naštěstí jsem ho nepotřeboval.
Ranní klid a první stoupání
První stoupání přišlo hned. Na desátém kilometru 500 výškových směrem na Huty. Šlo to rychle a příjemně. Minimum aut, ranní pohoda a parádní teplota – jízda, která baví. Následoval sjezd do Zuberce a zvlněný profil až pod Suchou horu. Odtud se začalo opět stoupat směrem do Zakopaného.
První pauza: Zakopané
Čerpací stanice (80 km od startu), hotdog, Fanta, voda. Zakopané bylo plné aut a lidí, takže jsem se proplazil městem a pokračoval do Tatranské Javoriny, kde začínal sjezd do Ždiaru. Pak opět do kopce – asi 30 km dlouhé, ale plynulé stoupání až na Štrbské Pleso.
Slunce, hlad a touha po sjezdu
Na slovenské straně začalo slunce pořádně pálit. Opalovací krém a voda navíc jsou must-have. Během stoupání mě chytil první "hlaďák", takže další pauza u pumpy za Novým Smokovcem (140 km od startu) – zásoby cukrů a tuků doplněny. Celou dobu jsem se těšil na sjezd do Mikuláše. Ten přišel od Štrbského Plesa na 155 km, ale vítr foukal přesně naproti – takže jsem musel šlapat i z kopce. Vítr příjemně chladil, ale nepříjemně brzdil.

Závěr a hodnocení výbavy
Po návratu k autu jsem byl příjemně unavený – čistý čas jízdy byl něco přes 8 hodin. V obchodě jsem doplnil energii, něco snědl a vyrazil domů. Setup hodnotím na výbornou – Lapierre Crosshill byl pohodlný parťák, Fulcrum Wind 42 + Continental GP5000 perfektně držely a odvalovaly. Žádný defekt, žádné technické problémy, žádné ostřikovače ani žádní medvědi.

Doporučení na závěr
Tuto trasu mohu jen doporučit. Můžete ji jet jako já na jeden zátah, nebo si ji rozložit na dva dny s bikepacking výbavou. Případně přespat v Zakopaném nebo v některém z tatranských penzionů.
– výživu (gely, tyčinky, jídlo) - doplňoval jsem každou hodinu
– vodu (více, než si myslíte, že budete potřebovat) - cestou není moc studánek
– opalovací krém - jako ochranu před sluncem
200 km v Tatrách není pro každého – ale pokud si to dobře naplánujete, užijete si epický den v sedle s výhledy, které stojí za každý watt. Celou trasu najdete ZDE.
![]() |
TESTER: Martin Behro |
Mohlo by vás zajímat:
TEST: Gravel Lapierre Crosshill CF 7.0 letí po štěrku i v terénu
Gravel segment se neustále vyvíjí a Lapierre pro letošek přinesl atraktivní novinku – karbonový model Crosshill CF 7.0. Hned po uvedení na trh po něm skočil Martin, markeťák Mojekolo.sk, bývalý Mistr EU v cyklotrialu a trenér týmu CTK Záriečie, aby zjistil, jaký je. Po více než 1 200 km v různých podmínkách potvrzuje, že jde o mimořádně podařený gravel bike, který letí po štěrku i v terénu. Více prozradil v testu…
TEST: Karbonová kola Fulcrum Wind 42 DB – kola dělají kolo
Pokud se pohybujete v cyklistické komunitě, určitě víte, že jedním z nejzásadnějších upgradu silničního kola jsou karbonová zapletená kola. Nižší hmotnost, lepší akcelerace, efektivnější udržování rychlosti – to vše zní jako ideální recept na větší požitek z jízdy. Když jsem se konečně rozhodl pro upgrade, volba padla na Fulcrum Wind 42 DB. Vyplatilo se to? To prozradí náš tester Martin...
Test: Brýle Cratoni Skyvision Photochromatic – Světelná flexibilita pro každého cyklistu
Pokud hledáte univerzální brýle, které vyhoví potřebám gravelové, horské i sliniční cyklistiky, pak jste možná našli. Stejně jako náš slovenský markeťák a tester Martin. Sluneční brýle Cratoni Skyvision Photochromatic vozí přibližně půl roku a dle jeho slov jsou to brýle, které dokonale ukazují, jak může vypadat harmonické spojení ceny, funkčnosti, designu a pohodlí. Více o nich v testu.
