Kdy vyměnit řetěz na kole a proč se to vyplatí sledovat?
Řetěz patří mezi nejvíce namáhané části kola. Každé šlápnutí, řazení či vyjížďka ho opotřebovává. Pokud s opotřebovaným řetězem budete jezdit příliš dlouho, zničíte si kazetu nebo i převodníky, což znamená zbytečné náklady na opravy. Jak zjistit, že je čas na výměnu, a čemu tím předejdete?
Proč pravidelně kontrolovat řetěz?
Opotřebovaný řetěz se prodlužuje (natahuje) a přestává sedět do zubů kazety. To vede k:
– rychlému opotřebení kazety a převodníků,
– přeskakování a špatnému řazení,
– riziku prasknutí řetězu během jízdy,
– dražšímu servisu.
Pravidelnou kontrolou a včasnou výměnou prodloužíte životnost pohonu a udržíte kolo v perfektním stavu.
Jak často měnit řetěz na kole?
– Silniční/gravel kolo: každých 2 000 – 3 500 km (za ideálních podmínek i déle).
– MTB: každých 1 000 – 2 000 km (bláto a prach životnost zkracují).
– E-bike: každých 800 – 1 500 km (vyšší zatížení).
Nejspolehlivější je řetěz pravidelně měřit měrkou na řetěz.
Jak zjistit opotřebení řetězu?
- Použijte měrku na řetěz (chain checker): při hodnotě 0,75 % je čas na výměnu (vždy měřte dle návodu, mimo spojku řetězu).
- Měření posuvným měřítkem: nastavte jej na 132 mm a změřte 11 článků řetězu (bez spojky). Nový řetěz má mít přibližně 132 mm, při hodnotě 132,8–133 mm je čas na výměnu.
- Všímejte si chování pohonu: přeskakování, hluk nebo zubaté zuby jsou jasným signálem.
Co vám pravidelná kontrola a včasná výměna řetězu přinese?
- prodloužíte životnost kazety a převodníků,
- ušetříte peníze za servis přidružených dílů,
- získáte plynulejší a přesnější řazení a tišší jízdu,
- vyhnete se problémům během vyjížďky.
Mohlo by vás zajímat:
Voskování řetězu: Proč voskovat řetěz kola a v čem je vosk lepší než olej?
Vosk už dávno nepatří jen na lyže. V posledních letech se stále více cyklistů přiklání k voskování řetězu a vosk na řetěz pomalu nahrazuje tradiční mazání olejem. Horké voskování řetězu má totiž nesporné výhody, pojďme se na ně podívat.
Když kolo vydává divné zvuky... 5 možných příčin a jak je odstranit
Klepání, praskání, skřípání, lupání a jiné divné zvuky... asi každý cyklista už to na kole zažil. Je to nejen otravné, ale hlavně potenciálně nebezpečné. Pro kolo a někdy možná i pro jezdce. Většinou jsou totiž nejrůznější pazvuky signálem, že je s kolem něco špatně. Pojďme se podívat na nejčastější zdroje znepokojivých zvuků na kole a způsoby, jak se jich zbavit.
6 věcí, kterými si ničíte kolo a třeba o tom ani nevíte
V servise i během vyjížděk nás často zarazí, jak si někteří cyklisté (nevědomky, nebo z lenosti) svoje kolo dobrovolně ničí. Tady je 6 nejčastějších věcí, které vašemu kolu neprospívají a zkracují jeho životnost. Uvědomělý jezdec se jim vyhýbá. Hřešíte vy?