🎄 Ještě to stihnete: Dárky objednané do 19.12. stihneme doručit před Štědrým dnem. 🎄

  16. 10. 2025

Jak zazimovat kolo a elektrokolo? Základní údržba, kterou zvládnete i doma

Na podzim přichází ideální čas dát kolu trochu péče. Pokud nechcete na jaře řešit rez, zatuhnuté brzdy nebo vybité baterie, věnujte dejte kolu trochu lásky, než ho zamknete v garáži nebo ve sklepě. Pojďme se podívat, jak správně zazimovat jízdní kolo nebo e-bike.

 

Proč je důležitý servis kola po sezóně

1. Během sezóny dostává kolo zabrat — prach, bláto, déšť i pot se podepisují na jeho funkčnosti.
2. Pokud kolo jen "uložíte do sklepa", mohou se přes zimu objevit problémy jako koroze řetězu, zaseknutá lanka či opotřebované brzdy.
3. Zazimovaní kola tedy není jen o tom, že kolo schováte – ale že mu dáte šanci vydržet v perfektní kondici do další sezóny.
 

 

Základní údržba kola po sezóně – krok za krokem

Na domácí servis vám postačí pár základních věcí – montážní stojan, základní nářadí a kvalitní čisticí a mazací prostředky. Díky nim zvládnete většinu úkonů pohodlně a bez zbytečného nepořádku.

 

1. Důkladné umytí celého kola

Začněte čištěním celého kola. Použijte jemný čisticí prostředek, houbičku nebo kartáče k odstranění bláta, prachu a soli i z těch nejhůře přístupných míst. Vyhněte se vysokotlakému čističi – mohl by vytlačit mazivo z ložisek nebo poškodit těsnění. Po umytí kolo důkladně osušte – ideálně čistým hadříkem a nechte ho pár hodin v suchu.

 

 

2. Kontrola, odmaštění a promazání pohonu

Když budete mít kolo čisté a suché, vrhněte se na kontrolu jednotlivých komponentů, dotáhněte všechny šrouby na doporučený moment. Zaměřte se především na hybné části. Začít můžete u řetězu.

Měrkou zjistěte, zda není příliš vytahaný a tím i zralý na výměnu. Pokud je stále v dobré kondici, vyčistěte ho. Pokud máte na řetězu spojku, dá se snadno očistit mimo kolo například v kádince s odmašťovačem. V případě, že máte řetěz bez spojky, využijte tzv. pračku řetězu.

Stejnou péči věnujte i kazetě a převodníkům. Očistěte je kartáčem od nečistot a starých maziv a odmastěte. Nakonec řetěz promažte. Jestliže se chystáte ještě s kolem jezdit i v podzimně-zimním období, doporučujeme řetěz důkladně očistit a řetěz navoskovat, protože na vosk se tak nelepí nečistoty jako na olej.

Po důkladném očištění řetězu, kazety a převodníků přeřaďte na kazetě dolů, aby nebyl řetěz během zimního spánku zbytečně napnutý.

 

 

3. Kontrola a údržba brzd

Zkontrolujte opotřebení brzdových destiček a tloušťku kotoučů. Pokud jsou opotřebené, bude nutné je vyměnit. Jestliže používáte hydraulické brzdy, párkrát stlačte páky – pokud jsou měkké, na jaře bude potřeba brzdy odvzdušnit. U mechanických brzd zkontrolujte lanka, jestli se volně pohybují a nejsou zaoxidovaná.

 

4. Zjistěte, jak jsou na tom ložiska, vidlice a další kluzné komponenty

Zkontrolujte hlavové a středové složení a kladky přehazovačky. Ideální je ložiska demontovat, odstranit starou vazelínu a aplikovat novou. Když budete komponenty skládat zpět, ujistěte se, že jste správně dotáhli šrouby a není v nich vůle.

Určitě mrkněte na vidlici, teleskopickou sedlovku a u celoodpružených kol také na tlumič. V ideálním případě byste je měli po každé sezóně odeslat do servisu, kde se vám o ně postarají profesionálové. Pokud si na to troufáte sami, doporučujeme důkladné očištění a aplikovat ošetřující olej k promazání těsnicích kroužků na kluzných nohách.

 

 

5. Tlak a stav plášťů

Pneumatiky přes zimu udržujte nahuštěné, aby se nedeformovaly. Prohlédněte dezén – pokud jsou viditelné trhliny nebo opotřebení, naplánujte si výměnu plášťů na některý z dlouhých zimních večerů.

Pokud používáte bezdušové pláště, je velmi pravděpodobné, že po zimě bude potřeba doplnit tmel, který má tendenci vysychat. Před novou sezónou proto doporučujeme sundat pláště, očistit zbytky starého tmelu a doplnit čerstvý, aby systém zůstal těsný a spolehlivý.

 

6. Ošetřete rám

Kolo už máme čisté, suché, promazané a téměř připravené na zimní spánek. Poslední kosmetickou úpravou bude ošetření rámu. Správný prostředek vytvoří na rámu ochranný film, zakonzervuje ho a ochrání před vlhkostí a prachem, který by mohl na kolo v garáži či ve sklepě sedat.

 

 

7. Baterie a údržba elektrokola

Pokud vlastníte elektrokolo, věnujte pozornost zejména baterii:

– pokud je možné, vyjměte ji z kola,
– skladujte baterii (nebo pokud ji nelze vyjmout, celé elektrokolo) v suchu při pokojové teplotě (15–20 °C),
– nechte baterii nabitou přibližně na 60 %.

Jednou za 1–2 měsíce baterii dobijte, aby se úplně nevybila – tím prodloužíte její životnost. Motor a konektory udržujte v suchu.
 


 

A co s elektronickým řazením?

Pokud používáte elektronické řazení (např. Shimano Di2, SRAM AXS), věnujte mu před zimou stejnou pozornost jako hlavní baterii e-biku. Zkontrolujte stav nabití – komponenty nenechávejte úplně vybité, protože dlouhodobé vybití může zkrátit životnost baterie.
– Di2: Nabijte hlavní baterii a nechte ji v kole.
– SRAM AXS: Baterie můžete vyjmout a skladovat v suchu při pokojové teplotě.
Před začátkem nové sezóny všechny komponenty dobijte, případně zkontrolujte jejich softwarové aktualizace přes aplikaci výrobce.

 

8. Dbejte na správné uskladnění kola

A kam teď s ním? Kamkoli, kde je to bezpečné, je tam sucho, tma a stálá, ale ne příliš nízká teplota. Nízké teploty mají totiž negativní vliv na hydraulické kotoučové brzdy, olej v tlumičích i na vazelínu v ložiscích.

Kolu bude dobře v bytě, v garáži nebo ve sklepě. A úplně nejlépe se bude mít, když ho přikryjete dekou nebo potahem na kola. Izolujete ho tak od vlhkosti a chladu. Dobré je také zavěsit kolo na nástěnný držák. Každá duše totiž přes zimu ztrácí tlak a když kolo dlouhodobě stojí na prázdných pláštích, hrozí jejich poškození.

A pokud bude vaše kolo odpočívat na místě, kam pravidelně nechodíte (například sklep v paneláku), zajistěte ho raději pořádným zámkem. Jak sklep, tak i kolo samotné. Na našem blogu si přečtěte, jak zamykat kolo, aby odolalo zlodějům.

 

 

Proč neodkládat údržbu na jaro?

Pokud se o kolo postaráte už na podzim, ušetříte čas a vyhnete se přeplněným servisům, které bývají na jaře standardem. Zároveň tím prodloužíte životnost komponentů i baterie, protože čisté a ošetřené kolo přes zimu netrpí korozí ani vlhkostí. A co je nejlepší – na první slunečné dny budete připraveni okamžitě. Stačí nabít baterii, nahustit pneumatiky a můžete hned vyrazit na cesty.

 


 

Mohlo by vás zajímat:

Jak na voskování řetězu krok po kroku a jaký vosk vybrat

Jak na voskování řetězu krok po kroku a jaký vosk vybrat

Kdo maže, ten jede. Kdo voskuje, jede hladčeji, tišeji a bez zbytečného opotřebovávání pohonu. Z dlouhodobého hlediska má totiž voskování řetězu oproti oleji navrch. Na mastný olej se lepí prach a nečistoty, ale horký vosk zůstává po zaschnutí suchý. Výsledkem je čistší pohon, nižší tření a delší životnost komponentů. Proč voskovat řetěz jsme už v magazínu řešili. Dnes si řekneme, jak správně navoskovat řetěz.

Když kolo vydává divné zvuky... 5 možných příčin a jak je odstranit

Když kolo vydává divné zvuky... 5 možných příčin a jak je odstranit

Klepání, praskání, skřípání, lupání a jiné divné zvuky... asi každý cyklista už to na kole zažil. Je to nejen otravné, ale hlavně potenciálně nebezpečné. Pro kolo a někdy možná i pro jezdce. Většinou jsou totiž nejrůznější pazvuky signálem, že je s kolem něco špatně. Pojďme se podívat na nejčastější zdroje znepokojivých zvuků na kole a způsoby, jak se jich zbavit.