11. 6. 2025

Jak vybrat pláště na kolo ideální pro váš jízdní styl

Pláště patří mezi nejdůležitější komponenty na kole. Představují jediný styčný bod mezi jezdcem a terénem, po kterém se pohybuje. Ovlivňují rychlost, komfort, trakci i celkovou ovladatelnost kola. Výběr správných plášťů není jen otázkou vizuálních preferencí – jde o kombinaci několika faktorů, jako jsou typ kola, styl jízdy, charakter terénu či aktuální povětrnostní podmínky. Pojďme se na to podívat podrobněji.
 


Základní parametry, které je třeba při výběru plášťů sledovat:

— Rozměr pláště – se uvádí podle typu kola. MTB pláště mají nejčastěji palcové označení, např. 29 x 2.2 (průměr × šířka v palcích). Silniční a gravel pláště používají francouzský systém, např. 700x28C (přibližný vnější průměr × šířka v mm, C označuje vnitřní průměr pneumatiky (622)). ETRTO označení, jako 37-622 (šířka × vnitřní průměr pláště v mm), je nejpřesnější a najdeme ho hlavně u gravel, městských a silničních plášťů, ale někdy i u MTB (často jsou na plášti různé typy označení současně).

— Šířka pláště – širší pláště nabízejí více komfortu a trakce, užší jsou zpravidla rychlejší.

— TPI (Threads Per Inch) – vyšší TPI znamená jemnější a lehčí pláště, pláště s nižším TPI bývají odolnější.

— Typ konstrukce – skládací (kevlarové) pláště jsou lehčí, drátové jsou levnější ale těžší.

— Tubeless ready nebo na klasickou dušibezdušové systémy umožňují jezdit s nižším tlakem a snižují riziko defektu.

— Vzor dezénu – hraje velkou roli při výběru na základě toho v jakém terénu se používají.

— Tvrdost směsi (compound) – ovlivňuje grip, životnost i valivý odpor:
Měkká směs – lepší grip (zejména za mokra a v technickém terénu), ale rychleji se opotřebovává.
Tvrdá směs – nižší valivý odpor a delší životnost, ale horší přilnavost.
Dvousměsové nebo třísměsové pláště – tvrdší střed pro životnost, měkčí boky pro lepší grip v zatáčkách.

 

Ověřte si, zda máte vhodnou šířku ráfku pro daný rozměr plášťů ZDE.

 

1. Silniční pláště: rychlost a efektivita

Silniční kola se používají na hladkém asfaltu, kde je nejdůležitější nízký valivý odpor a nízká hmotnost.
 


 

Na co se zaměřit:

— Šířka: Dnešní standard je 25–28 mm, ale populární jsou i 30–32 mm pro větší komfort.
— Hladký dezén: Minimální nebo žádný vzorek pro co nejmenší odpor.
— Tlak: Vysoký tlak (5–8 barů), u širších nebo bezdušových plášťů možno o něco nižší.
— Tubeless vs duše: Tubeless pláště získávají popularitu i na silnicích – nižší riziko defektů a vyšší komfort. Také můžete zkusit odolné TPU duše.
— Hmotnost: U silniční cyklistiky je klíčová i nízká hmotnost, aby pláště co nejlépe odvalovaly.

Tipy:

— Pokud jezdíte výhradně po dobrém asfaltu a chcete maximální výkon – 25–28 mm hladké pláště.
— Pokud jezdíte dlouhé vzdálenosti nebo i po horších českých cestách – zvolte 30–32 mm pláště s vyšší odolností.

 

 

2. Gravel pláště: všestrannost v terénu i na cestě

Gravel segment je extrémně variabilní – jezdí se po asfaltu, štěrku, lesních a kamenitých cestách i blátivých úsecích.
 


 

Na co se zaměřit:

— Šířka: Běžně 35–50 mm, záleží na průchodnosti rámu/vidlice a preferovaném terénu.
— Dezén: Jemný vzorek na středovém pásu pro rychlost na cestě, výraznější na bocích pro stabilitu v zatáčkách.
— Odolnost: Gravel pláště často obsahují ochrannou vrstvu proti proražení.
— Tubeless ready: V tomto segmentu velmi doporučeno – lepší trakce, možnost vozit nižší tlak pro větší komfort a méně defektů.

Tipy:

— Pro rychlé šotoliny a asfalt: 35–40 mm s jemným dezénem.
— Pro techničtější terén a bláto: 40–50 mm s agresivnějším vzorem a měkčí směsí.

 

 

3. MTB pláště: trakce a kontrola v technickém terénu

MTB pláště jsou nejrozmanitější – přizpůsobené typu disciplíny (XC, trail, enduro, DH), terénu i osobním preferencím. Před výběrem plášťů musíte vědět, jak velké ráfky máte na kole – běžně se setkáme s průměry 26", 27.5" a 29":

26" pláště – dnes méně rozšířené, ale stále používané na starších kolech nebo v dirt disciplínách.
27.5" pláště – obratnější, vhodné na hravější traily a technické pasáže.
29" pláště – lepší průchodnost terénem, větší stabilita a efektivita při delších vyjížďkách.
 


 

Na co se zaměřit:

— Šířka: XC – 2.1–2.35", trail/enduro – 2.3–2.6", DH – až 2.8".
— Dezén: Hluboký a členitý pro agresivní grip, různé vzory na přední a zadní kolo.
— Směs: Měkké směsi pro grip, tvrdší pro výdrž.
— Kostra: Silnější a odolnější u enduro/DH, lehčí u XC.
— Tubeless ready: Už prakticky standard v MTB světě.

Tipy:

— XC jezdci ocení lehké a užší pláště s jemnějším vzorem.
— Enduro a trail jezdci preferují robustní pláště s boční ochranou a agresivním dezénem.
— DH – silně vyztužené pláště, často s dvojitou kostrou a velmi měkkou směsí.

 

 

Jeden plášť nestačí – Continental má řešení pro každý terén

Univerzální plášť, který by zvládl vše, je jen mýtus. Pro rychlou jízdu po asfaltu potřebujete jiný plášť než na štěrk, a úplně odlišný do technického lesního terénu. Continental to dobře ví – proto nabízí široké portfolio modelů přizpůsobených různým stylům jízdy, disciplínám i povrchům. Ať už hledáte lehký a rychlý silniční plášť, gravelový univerzál nebo agresivní MTB model s vynikající přilnavostí, v nabídce najdete přesně to, co vaše jízda vyžaduje. Správný výběr pláště může výrazně ovlivnit váš zážitek z jízdy na kole – proto se vyplatí vybírat s rozvahou.

 

Kalkulačku pro výpočet správného tlaku v pneumatikách naleznete ZDE

 


 

Mohlo by vás zajímat:

TEST: Pláště Continental Kryptotal – univerzální 'guma' na většinu povrchů

TEST: Pláště Continental Kryptotal – univerzální 'guma' na většinu povrchů

Petr Dočís je freerider a hlavní organizátor freeride session Tůr jede. Když Continental v roce 2022 představil novou gravity řadu plášťů, rozhodl se je vyzkoušet. Od té doby u nich zůstal a nás zajímalo, čím si ho německé pláště získaly.

Novinka od Continental: AllSeason TR je nejodolnější verzí pláště Grand Prix 5000

Novinka od Continental: AllSeason TR je nejodolnější verzí pláště Grand Prix 5000

Potěšit všechny silničáře má nejnovější plášť z dílny Continental. Grand Prix 5000 AllSeason TR je navržen tak, aby posunul zážitek z jízdy na vyšší úroveň. Je to nejodolnější verze Grand Prix 5000, kterou kdy v Continentalu vyrobili.

Jak a proč přejít na bezdušový systém. Výhody, nevýhody, návod

Jak a proč přejít na bezdušový systém. Výhody, nevýhody, návod

Bezdušový systém se v poslední době těší velké oblibě zejména mezi bikery a přes gravel se postupně dostává i do segmentu silniční cyklistiky. Není se čeku divit. Bezdušový systém funguje opravdu spolehlivě a běžné defekty do cca 6 mm, které byste už museli řešit lepením nebo výměnou duše, zacelí tmel v plášti.