30. 3. 2021

Jak si připravit kolo na sezonu v 5 krocích

Počasí už si říká o pořádný cyklo výlet a váš dvoukolový miláček ještě pořád odpočívá v přítmí sklepa nebo garáže? Než letos poprvé šlápnete do pedálů věnujte mu trochu péče, ať vás může celou sezonu zase spolehlivě vozit.

 

1. Kolo pořádně omyjte

Vezměte hadřík, kýbl s vlažnou vodou, jemný čisticí prostředek speciálně určený pro mytí kol a celý rám pořádně umyjte. Věnujte pozornost i špatně dostupným částem a odstraňte veškeré nečistoty, které se na kole za minulou sezónu stihly usadit. Nakonec celé kolo opláchněte mírným proudem vody, osušte a ošetřete přípravkem na leštění nebo impregnaci.

Očistnou kúru dopřejte i řetězu, kazetě a převodníku. Hlavně na řetěz se lepí nečistoty a prach, které po čase tvrdnou a zvyšují opotřebení všech částí pohonu. Pokud máte na řetězu zatvrdlou vrstvu "něčeho", můžete ho očistit kartáčem s tvrdými štětinami a pak ho ideálně vyprat v pračce na řetěz. Kazetu i převodník očistěte zub po zubu speciálním kartáčem, nebo použijte starý zubní kartáček, abyste se dostali i mezi jednotlivá ozubená kola. Nakonec řetěz promažte speciálním olejem a přebytečné mazivo otřete hadříkem. POZOR! Maže se vždy pouze řetěz nikoliv kazeta a převodník.

 

ČističeOleje a mazivaÚdržba kola před sezonou

 

Pravidelně po každé jízdě a obzvlášť před sezonou očistěte i hladkou plochu přední vidlice. Stačí otřít nohy vidlice hadříkem a těsnění promazat olejem na vidlice, párkrát zapružit a pak přebytky oleje setřít. Dle pokynů od výrobce zkontrolujte správný tlak ve vidlici, případně zadním tlumiči.

 

2. Zkontrolujte pláště a kola

Pokud kolo „nedejbože“ stálo celou zimu na prázdných pláštích, nahustěte je a zkontrolujte, jestli neztrácí tlak. Pokud vzduch uniká, bude to chtít nové duše. Zkontrolujte i pláště. Pokud pneumatiky vypadají opotřebeně, zpuchřele, nebo jsou na nich viditelné praskliny, obujte nový pár.

 

PláštěDušePumky

 

Zkontrolujte i kola, jestli nehází do stran nebo nahoru. Případná osma se dá docentrovat, ale pokud s tím nemáte zkušenosti, raději to přenechte odborníkům v jednom z našich servisů MOJEKOLO.

 

3. Mrkněte na brzdy a řazení

Důležité je zkontrolovat stav a účinnost brzd. U ráfkových brzd se zaměřte na stupeň opotřebení brzdových špalků, u kotoučových zase brzdových destiček. Chod brzdových páček se dá naštelovat regulačním šroubkem, ale pokud budete mít o účinnosti brzd jakékoliv pochybnosti, raději si je nechte odborně seřídit.

Ověřte i seřízení a přesnost přehazovačky a přesmykače. Zkušenější bikeři si řazení seřizují sami, ale není ostuda nechat to odbornících.

 

Brzdové špalkyBrzdové destičkyCyklonářadí

 

4. Dotáhněte všechny šrouby

Vezměte si k ruce sadu klíčů a postupně projděte všechny šrouby a šroubky na kole. Volné šrouby dotáhněte. Zkontrolujte zejména hlavové složení, řídítka, všechny čepy a šrouby na uložení tlumiče a zadní stavby. Ale s dotahováním to nepřehánějte, příliš utažené šrouby mohou poničit závity.

 

Seřízení kola

 

5. Vezměte kolo na testovací jízdu

Máme umyto, seřízeno a dotaženo. Můžeme vyrazit. Na začátek si naplánujte raději kratší okruh a chování kola sledujte. Kdyby se vám během jízdy cokoliv nezdálo, objednejte se raději na servis a my vám vašeho cyklomazla dáme pěkně do pořádku.

 


 

Další zajímavé čtení:

Proč dojíždět na kole do práce SKS cyklodoplňky Pohodlněji na kole