13. 11. 2025

TEST: Cratoni C-Zero – silniční přilba s MIPS, která okamžitě sedne

Pokud hledáte silniční přilbu, která kombinuje nízkou hmotnost, aerodynamiku a komfortní fit, Cratoni C-Zero je horký kandidát. Hned po prvním nasazení jsem cítil komfortní uvnitř přilby. C-Zero mi sedla perfektně, nikde netlačila a neměl jsem pocit „tvrdého“ dosednutí.

 

Komfort, fit a prostor pro brýle

Přilba je lehká a na hlavě působí přirozeně. Oceňuji, že je pod ní dostatek místa na brýle – netlačí je dolů na nos ani při delším nošení. Bonusem je, že brýle se dají „zaparkovat“ přímo do větracích otvorů. Moje brýle Cratoni Skyvision tam sedly perfektně. Nožičky drží v otvoru pevně a zevnitř přilby je vůbec necítím, takže nic netlačí na hlavu. Popruhy kolem brady jsou dobře nastavitelné, nezachytávají se o uši a klasické click zapínání funguje spolehlivě. Upínací systém 360° CFS s plynulým výškovým nastavením pak dovolí přilbu doladit přesně na obvod hlavy bez nepříjemného bodového tlaku na temeni.

 

 

Větrání a aerodynamika

C-Zero má 17 větracích otvorů a vnitřní kanály Performance Air Channel, které vedou vzduch skrz přilbu tak, aby hlava zůstala v chladu i při intenzivnějším tempu. Proudění je opravdu účinné – párkrát se mi stalo, že mi do přilby vlétla moucha a hned ji to „vyfouklo“ zadním otvorem, takže jsem zatím ani necítil potřebu mít síťku proti hmyzu. Z vnějšího tvaru je cítit aerodynamický profil: ve vyšších rychlostech přilba nehučí, kolem uší nedělá zbytečné turbulence a působí stabilně. Při úplně vysokém úsilí se, samozřejmě trochu spotíte, ale při běžných tréninkových vyjížďkách odvádí pot velmi dobře.

 

Bezpečnost: MIPS Air Node

Cratoni do tohoto modelu dává MIPS® Air Node. Jde o řešení, které snižuje rotační síly při šikmém nárazu, tedy při takových pádech, které jsou v reálu nejčastější. V praxi to znamená vyšší ochranu mozku, aniž by přilba působila těžce nebo objemně. Na skořepině jsou i reflexní detaily.

 

 

Velikost a hmotnost

Mám obvod hlavy 59 cm a sáhl jsem po velikosti L/XL (58–61 cm), abych měl prostor i na tenkou čepici v zimě. Sedí to výborně, nebylo třeba přilbu extrémně dotáhnout. Deklarované hmotnosti jsou: S–M 195 g, M–L 215 g, L–XL 245 g. Na silniční aero přilbu jsou to velmi slušná čísla a přilba působí lehce i při delším nošení. K dispozici jsou čtyři barevné verze, takže se dá doladit ke zbytku výbavy.

 

 

Sečteno podtrženo

Cratoni C-Zero je přilba typu „nasadím a neřeším“. Sedí, dobře větrá, má MIPS a s brýlemi si rozumí lépe než mnoho konkurentů. Pokud hledáte lehkou, silničně orientovanou aero přilbu na rychlé tréninky, delší přesuny i letní jízdy, tento model dává smysl.

Plusy

+ velmi příjemný první kontakt a přirozený fit bez tlačení,
+ dost místa pro brýle + jisté parkování v průduších, brýle netlačí na nos,
+ MIPS Air Node, 360° CFS a výškové nastavení – dá se pěkně doladit,
+ 17 větracích otvorů a účinné kanály, hlava zůstává v komfortu,
+ nízká hmotnost a více barevných provedení.

Mínusy

- rychloupínací přezka je praktická, ale někomu může vyhovovat jiný systém,
- cena spíše ve střední/vyšší třídě,
- neobsahuje síťku proti hmyzu.

 

Tester Martin Behro

TESTER: Martin Behro
Martin byl Mistr EU v cyklotrialu a držitel 6. místa z Mistrovství světa UCI v juniorech. Aktuálně trénuje cyklotrialový tým CTK Záriečie, jinak pracuje jako marketingový specialista pro Mojekolo.cz. O kolech nejen píše, ale hlavně na nich jezdí. Nejvíce času tráví na silničním a gravel kole – rychlé skupinové tréninky střídá s delšími vyjížďkami.

 


 

Mohlo by vás zajímat:

Vše, co jste kdy chtěli vědět o cyklistických helmách

Vše, co jste kdy chtěli vědět o cyklistických helmách

Hlava je při nehodách tím nejzranitelnějším místem a z medicínského hlediska už asi nikdo nepochybuje o tom, že helma na kole dokáže zachránit život. Podle BESIPu podstupují cyklisté, kteří nosí helmu, podstupují 19x menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nenosí. Shrnuli jsme všechny podstatné informace o cyklistických helmách a přidáváme pár zajímavostí k tomu...

Levná vs. drahá cyklistická helma. Připlatit si, nebo šetřit?

Levná vs. drahá cyklistická helma. Připlatit si, nebo šetřit?

Diskutovat v dnešní době o tom, jestli přilbu na kole ano či ne, je asi zbytečné. Vždyť podle BESIPu podstupují cyklisté, kteří nosí cyklistickou helmu, 19x menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. Vyplatí se ale do helmy investovat víc? Za co vlastně připlácíme v těch nejdražších modelech?

4 důvody, proč vyměnit starou přilbu za novou aneb není helma jako helma

4 důvody, proč vyměnit starou přilbu za novou aneb není helma jako helma

Cyklistická přilba je nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na kole. Jděte s dobou a chraňte si hlavu opravdu kvalitní a spolehlivou helmou. Sepsali jsme 4 hlavní důvody, proč dát sbohem své staré helmě a pořídit si novou.