27. 2. 2023

"Sviťte jako o život!" říká pro kampaň Zapnisvětlo.cz Jan Hruška, bývalý profi cyklista

Jan Hruška je bývalý profesionální cyklista a taky jediný Čech, který kdy navlékl růžový trikot lídra celkové klasifikace na slavném Giro d’Italia. V současnosti je manažerem profesionálního MTB týmu GHOST Team a ambasadorem osvětové kampaně Zapnisvetlo.cz, kterou jsme v roce 2022 rozjeli. Jak to má Honza s denním svícením na kole, jsme se zaptali v rozhovoru.

 

— Když jsme tě jako potenciálního ambasadora oslovili ještě v přípravné fázi projektu Zapnisvetlo.cz, okamžitě jsi řekl, že jdeš do toho. Proč je podle tebe tak důležité na kole za všech okolností svítit nebo blikat?

'Rozmach' svícení nebo blikání jsem zaznamenal poprvé ve Španělsku už před lety. Tam mi došlo, že to není vůbec blbost, a že stačí málo, aby to na kole bylo zase o kousek bezpečnější pro všechny. I pro řidiče, nejen pro cyklisty. Známé argumenty, že za slunečného dne je cyklista v úseku, kde se rychle mění stín a slunce špatně viditelný, nebo že za snížené viditelnosti a podobně je dobré svítit, vynecháme. To ví každý... Za mě má denní svícení na kole i velice dobrý psychologický a tím pádem i bezpečnostní dopad. Od té doby, co svítím, ubylo aut, co mě míjí 'na těsno' nebo troubí atd. Tak nějak si vysvětluji, že to je díky svícení. Dávám tím totiž řídiči, kterého omezuji (logicky) pomalejší jízdou, že jsem si vědom, že se mu tam tak trochu pletu a vysílám signálem něco jako: "Blik – promiň, že se ti tu motám – Blik – dík, že mě respektuješ..."

 

Honza Hruška pro Zapnisvetlo.czHonza Hruška pro Zapnisvetlo.cz

 

— Svítil jsi vždycky? Nebo tě k tomu přiměla nějaká nepříjemná osobní zkušenost? Kdy se ti takzvaně rozsvítilo v hlavě?

V noci jsem nekompromisní svítič! Jednak musím vidět nerovnosti, zvěř atd. a taky vím, že jako řidič bych neosvětlené cyklisty (i chodce) v noci nejraději zastavil a dal jim pár facek... Za to, že jednou někoho pošlou do kriminálu nebo v lepším případě k psychologovi jen proto, že nemají pár kaček na (alespoň) obyčejné světlo. Jak jsem už zmínil, došlo mi to ve Španělsku. Když jsem pořád potkával blikající cyklisty, řekl jsem si, proč nesvítit ve dne, když v noci je to automatické. Navíc se paradoxně vedne cítím ohroženější než v noci. V noci vidí řidič, že něco bliká už z velké dálky a zpozorní, protože neví, co to vlastně je, jak je to široké atd. Ve dne je to jasné na dálku a zpozornění řidiče často nepřijde. Blikáním se člověk trochu odliší a pozornost si získá.

 

— Jsi bývalý profesionální cyklista, jak se na problematiku svícení dívá svět vrcholové cyklistiky. Je svícení nebo blikání u profíků rutina?

Žiju si ve vlastní bublině a díky tomu, že ji i intenzivně živím názorem, že svítit je dobré, tak mám pocit, že svítí spousta lidí. Do reality mě dostane až okamžik, kdy z bubliny vylezu na cestu a zjistím, že to tak není. Co znám kluky závoďáky, tak svítí převážná většina, ale opět možná zkresleno moji bublinou. Třeba ale ze španělských jezdců, ať už aktivních nebo bývalých, jsem bez blikačky neviděl snad nikoho.

 

Kampaň Zapnisvetlo.cz
Celodenní svícení na kole snižuje riziko nehody a souvisejících zranění o 19 %. To zjistili dánští vědci už v roce 2005. V Česku a na Slovensku nabádá k permanentnímu svícení na kole osvětová kampaň Zapnisvetlo.cz. Iniciativu už veřejně podpořili snowboardcrossařka Eva Adamczyková (Samková), biker-youtuber Damjan Siriški, ultramaratonská cyklistka Peggy Marvanová či manager Ghost Teamu Jan Hruška, ale ambasadorem akce je především každý dobře osvětlený cyklista. Za osvětovou akcí stojí cyklo velkoobchod Schindler spol. s r. o., Tým silniční bezpečnosti, cyklistický tým Ghost Team a taky e-shop se sítí prodejen Mojekolo. Zapojit se ale může každý. Běžní cyklisté denním svícením na cestách, prodejci kol či cyklopointy na stezkách zase umístěním podpůrných materiálů ve svých provozovnách. Ty lze získat třeba prostřednictvím zpráv na facebookovém profilu kampaně. Zapojená místa pak budou zveřejňována na webu www.zapnisvetlo.cz na mapě oficiálních partnerů akce. 

 

— Vedeš MTB tým GHOST Team. Troufneš si tipnout, kolik tvých svěřenců a svěřenkyň svítí na kole i přes den? Jaký je na denní svícení názor v týmu?

Tady funguje moje bublina a je to nakažlivé. U nás v týmu si myslím, že to všichni chápou jako krůček k bezpečnosti, co nikoho v provozu neohrožuje a cyklisty chrání. Jak začne jeden, tak se nabalují další a další a vznikne efekt sněhové koule... Takže si dovolím odhadnout, že svítí cca dvě třetiny GHOSŤáků a snad budou brzo úplně všichni.

 

— Podle nás by svícení ve dne mělo být stejně samozřejmé jako helma. Proč myslíš, že lidi bagatelizují důležitost svícení/blikání?

Někteří asi nejsou schopní novou věc tak rychle přijmout. Pro jiné jsou světla, co mají odpovídající výkon pro použití ve dne, velká nebo zbytečná investice. I když stejné peníze nechají třeba v kině za dva lístky a jeden XXL popcorn. To si musí každý obhájit sám před sebou. Já řeknu jednoduché a snad výmluvné heslo, co jsem vymyslel, když jsem přemýšlel, jak argumentovat: "Helma na kole zmírňuje až následky srážky, ale světlo srážce předchází. Jeho úkolem je, aby se helma ke své práci pokud možno vůbec nedostala."

 

Honza Hruška pro Zapnisvetlo.cz

 

— Co by mohlo lidi přesvědčit, aby zapli světlo, pokaždé, když sedají na kolo?

Myslím, že kdo jezdí autem, tak to vnímá pozitivně a snadněji sám sebe přesvědčí, že svícení má smysl i na kole. Nejen za volantem. Ceny světel a možnost dobíjení je také plus, co by mohlo a mělo pomoci. U elektrokol je často světlo napojeno z motorové baterie, takže tady taky jednoduché uživatelské prostředí, kde odpadá i dobíjení světla samotného. Další, co je praktické je to, že kdo svítí ve dne, neřeší problém pozdního (nečekaného) návratu, kdy zjistí, že nemá světlo a venku už je tma. Má prostě světlo vždy. Já na noční jízdy, nebo když vím, že to bude možná do tmy, vozím na kole rezervní 'obyč' blikačku, co čeká na případ nouze. Možná by lidi přesvědčilo u svícení a stejně i u přileb, kdyby pojišťovny snížily plnění za pád z kola bez přilby nebo srážku bez osvětlení. Toto sice není cesta k tomu, aby to lidi používali z přesvědčení. Je to spíš ta násilnější varinta. Nicméně by byla funkční na další skupinu. U cyklistických helem to tvrdím už roky. Přilba dnes stojí pár korun. Lidé jezdí na kolech za desítky i stovky tisíc korun a na přilbu jim nějak nezbylo v rozpočtu. Anebo jen nechápou, že počet převodů a komfortní gripy jim život nezachrání!? Za airbag a lepší světla si v autě rádi připlatí, ale u přileb a světel na kolo to nějak neřeší.

 

Přední světlaZadní světlaSady světelHonza Hruška a denní svícení na kole

 

— Co kromě helmy a světla může běžný cyklista pro svou bezpečnost ještě udělat? A co navíc děláš ty?

Přemýšlet a nechrápat na kole. Většina pádů vzniká z nepozornosti nebo z nesoustředěnosti. I já, který mám kolo skoro jako součást těla (a ano, dělám na něm za jízdy kde co) občas udělám chybu nebo 'koupím' díru a jen tak tak to pak zachraňuju. Pak si nadávám, že čumím, kam nemám a nebo dělám za jízdy, co nemám. Vyplatí se i zvážit, kudy jezdit. Dost se snažím vyhýbat hlavním silnicím a nebezpečným úsekům. Upřímně, některé 'cyklostezky', co nevedou od nikud nikam a 'vyplivnou' cyklistů rovnou do hlavní cesty, taky k bezpečnosti nepomohou. Důležité je i mít oblečení, co je vidět. Dokud budou na cestách pohromadě kamiony, auta, cyklisté a chodci bude vždy problém. Každý má jinou velikost, rychlost a ochranu. Třeba jednou budou na každou kategorii sólo cesty, stezky a chodníky. I když i dva cyklisté na cyklostezce, co si honí ega, mohou být jeden druhému nebezpeční. Vídám to celkem často a je to neuvěřitelné, že i dva cyklisté se dokážou zbytečně ohrožovat.

 

— Honzo, moc díky za tvůj čas. Máš nějaký vzkaz pro čtenáře na závěr?

Sviťte! Sviťte doslova jako o život, protože o ten tu jde v první řadě!

 

Jan Hruška
Honza je bývalý profesionální cyklista a jediný Čech, který navlékl růžový trikot lídra celkové klasifikace na slavném Giro d’Italia. Vyhrál také dvacátou etapu – horskou časovku a celkově skončil čtrnáctý. V roce 2004 se účastnil i Tour de France, nejslavnějšího cyklistického závodu planety. O tři roky později ukončil kariéru silničáře a začal se věnovat závodům na horských kolech. V roce 2009 se stal mistrem ČR v bikerském maratonu. V současnosti je manažerem profesionálního MTB týmu GHOST Team.

 


 

Mohlo by vás zajímat:

Kampnaň Zapni světlo Jak vybrat světlo na kolo Chytré helmy Lumos