31. 5. 2021

Rozhovor s Damjanem Siriški: „Diskuzní dramata kolem elektrokol popravdě moc nechápu.“

Odpůrci elektrokol tvrdí, že jsou to kola pro lenochy. Přitom na nich jezdí i spousta vykonnostních jezdců. Třeba jako čtyřnásobný mistr ČR a vicemistr světa v Biketrialu Damjan Siriški z Bike O'clock. Damjan nedávno představil svojí novou elektrickou Husqvarnu, tak jsme se ho zeptali, jak to má s elektrokoly on, a jak mu sedla jeho nová elektromašina.

 

Damjane, nedávno jsi představoval svoje nové elektrokolo. Jak se sžíváte? Co první dojmy?

První dojmy z nového e-biku Husqvarna Mountain Cross jsou skvělé. Geometrie mi sedí perfektně, osazení komponentů je výborné – kolo jsem poskládal z krabice a po první jízdě jsem zjistil, že na něm nemusím nic měnit a upravovat, protože mi hned sedlo do ruky. Jak už je u mě zvykem, hned při první jízdě jsem si s ním pojezdil i dost techniky a byl jsem od první chvíle nadšenej. Překvapila mě i vysoká výdrž nového motoru Shimano EP-8.

 

 

Husqvarna Mountain Cross 5Damjan Siriški a Husqvarna 

 

Nejsi ani najížděč kilometrů, ani nejezdíš na rychlost. Představuju si, že je pro tebe rozhodující obratnost? Jak elektrokolo zapadá do tvého jízdního stylu? Kam ho nejčastěji bereš a proč?

Obratnost kola je pro mě opravdu velmi důležitá. Rád si totiž se všemi svými koly hraju a neustále na nich někam skáču a podobně a když mi kolo nesedí z nějakého důvodu v ruce, tak z toho mám špatný pocit. První jízda na Husqvarně mě překvapila tím, že ačkoliv jsem nevyměnil jediný díl, okamžitě jsem cítil, že se kolo chová přesně tak, jak chci a proto jej používám beze změn i nadále. 

Elektrokolo je pro mě možnost si velmi intenzivně užít zejména jízdu na trailech – ne vždycky mám chuť ztrácet energii a čas náročným výšlapem na start trailu. Když mám chuť na hodně akce, tak vyrazím na traily s Husqvarnou a jedu naplno jak dolů, tak nahoru. Jízd dolů po trailu dám několikanásobně víc než na normálním kole, což se rovná více tréninku a zábavy. Hodně trailů má i terénní výjezd nahoru, takže s elektrokolem k tomu trénuju i do kopce. Intenzita technického ježdění je tak naprosto maximální a to je hlavní důvod, proč mám elektrokola rád.

 

HusqvarnaHusqvarnaHusqvarna

 

U elektrokol se často řeší větší váha, změněné těžiště atd. Limituje tě to nějak?

Vyšší hmotnost je samozřejmě významný faktor. V momentě, když sednu na e-bike, tak okamžitě vím, že při technických manévrech musím přidávat víc síly. Díky motoru a jeho správnému využití lze ale v mnoha případech tuto sílu získat právě z motoru a po jisté době a tréninku si jezdec nachází specifické pohyby a novou techniku, kterou lze uplatňovat jen na e-biku, a která ho dokáže efektivně a hodně zábavně přenést přes překážky. V případě, že má e-bike dobrou geometrii a funkční odpružení, což moje Husqvarna Mountain Cross má, se pak dá mluvit o tréninku úplně nového druhu techniky.

 

Asi si na Husqvarně netroufneš na to stejné jako na Norcu? Nebo se pletu?

Na mém Norcu Sight se určitě dostanu ze země na vyšší překážky a díky hmotnosti jsem na něm obratnější, ale i na Husqvarně jsem vyskočil nebo seskočil dost velké věci. Na trailu se pak rozdíl mezi těmito koly hodně smazává – trailové tratě v rychlosti jsou na Husqvarně skvělý zážitek.

 

Norco Sight C3Damjan SiriškiDamjan Siriški

 

Co mullet set-up? Je to pro tebe velká změna oproti 27.5" kolům, na kterých jezdíš normálně?

Hodně jsem se těšil, až si „mulleta“ zkusím a názor jsem si udělal takový, že na trailový nebo endurový kolo/elektrokolo je to určitě skvělá volba. Při jízdě se cítím stejně obratně jako na 27,5“, ale zároveň mám víc jistotu v rozbitých nebo technických pasážích, které mi to 29“ přední kolo lehčeji pobere. Pro mě je mullet set-up na e-biku naprosto ideální.

 

Umíš si představit, že by byl e-bike tvoje jediné kolo?

Klasické kolo pro mě je a vždy bude priorita a srdcovka. E-bike beru jako fantastický doplněk jak pro trénink, tak pro zábavu. E-bike se s normálním kolem skvěle doplňuje a určitě vidím i velkou skupinu lidí, pro které může být e-bike hlavní a jediné kolo. Sám do této skupiny sice nepatřím, ale naprosto chápu, že to tak někdo má. A nemusí to být vůbec lenoch nebo důchodce, jak často slýchávám.

 

A teď si představ, že by ti někdo zakázal elektrokolo a už se nikdy v životě na žádném nesvezeš. Co by ti nejvíc chybělo? 

Nejvíc by mi chyběla ta možnost vyrazit na trail a vědět, že mě čeká intenzivní střelba dolů i nahoru.

 

Teď obecněji... V čem je podle tebe největší potenciál elektrokol a kdo je jejich hlavní cílovka?

Potenciál elektrokol je z mého pohledu ten, že lidem, kteří už na kole jezdí, zvýší dávku zábavy a lidé, kteří na kole nejezdí, můžou pomocí elektrokola zjistit, že cyklistika v jakékoliv formě je skvěle a kvalitně strávený čas.

Do cílovky elektrokol podle mě patří hodně kategorií lidí. Pro výkonnostní bikery je e-bike skvělý tréninkový doplněk, pro starší nebo zdravotně znevýhodněné je e-bike možnost, jak si cyklistiku bezbolestně užívat. Lidi, kteří se hrozí představy šlapání do kopce a proto se jízdě na kole vyhýbají, může elektrokolo vtáhnout zpět do pedálů, klasickým rodinným/víkendovým cyklistům elektrokolo rozšíří pole působnosti. 

Sám mám například rodiče, kteří po pořízení elektrokol začali jezdit na kole mnohonásobně častěji a obrážet místa, kam by se jinak nedostali. Mamce najednou nevadí šlapat do kopce, což ji od normálního kola odrazovalo a táta se vždy hecuje, aby za vyjížďku využil dopomoc motoru co nejmíň.

 

 

Proč myslíš, že lidi elektrokola tak hejtují?

Diskuzní dramata kolem elektrokol popravdě moc nechápu. Chápu ideologii některých bikerů-srdcařů, podle kterých si sjezd musíš zasloužit dřinou do kopce. Být ale jedním z nich, tak si podle této myšlenky jedu sám za sebe a neztrácel bych čas s někým, kdo tento pohled na cyklistiku nemá. 

V diskuzích na internetu je hodně zbytečných emocí. Elektrokola tu jsou, někdo v tom smysl vidí, někdo ne. Je na každém, jak s elektrokolem naloží – někdo zleniví, někdo jiný (třeba já) dojede z e-bike jízdy stejně nebo ještě víc sedřenej než na normálním kole, někdo další si zase přiveze nové zážitky. Řekl bych, že postupem času budou hejty ubývat.

 

Horská elektrokolaCeloodpružená elektrokolaMěstská elektrokolaElektrokola Husqvarna

 

Jak vlastně e-kola vnímá komunita kolem Bike O'clock? A mění se nějak názor v čase?

Dle ohlasů bych řekl, že většina z této komunity má na e-biky neutrální nebo pozitivní názor. U posledního videa s e-biky se objevilo několik názorů odpůrců elektrokol, která respektujeme. My sami vidíme v elektrokolech novou možnost tréninku a zábavy a takto to prezentujeme – třeba tím některým odpůrcům časem ukážeme, že i pro nás dříče a výkonnostní bikery má e-bike velké uplatnění. 

 

Nakonec jedna záludnější. Kdyby se tě někdo zeptal, proč by si měl koupit elektrokolo, co bys odpověděl týpkovi na trailu, a co borcovi u občerstvovacího okénka na příměstské cyklostezce?

Týpkovi na trailu bych řekl, že na e-biku si může vybrat, jestli bude ve stoupáku dřít za svoje nebo se nahoru „vyveze“ a ušetřenou energii využije v mnoha dalších jízdách z kopce. Když bude chtít pořádný intenzivní trénink techniky, tak si dá trail za stejný čas o mnohokrát více než na klasickém kole a když si bude chtít užít pocit výjezdu „za svoje“, tak může jet nahoru s vypnutým motorem. 

Toho druhého bych zkusil naladit na možnost obrazit občerstvovací okénka v širším okruhu, než který běžně zvládne na klasickém kole objet. Ne, sranda, nikoho na sílu přesvědčovat o výhodách elektrokol nechci. Prezentuju výhody e-biků tak, jak je vidím sám a když se mě někdo zeptá na radu, tak nadhodím pár myšlenek založených na selském rozumu. Mám rád klasický bike, mám rád e-bike.

 


 

Další rozhovory:

Damjan Siriški a Norco Peggy Marvanová o své poslední výzvě Jan Schindler - CEO Mojekolo