3. 10. 2023

Elektrokolo nejede samo aneb jak dávkovat sílu asistence elektromotoru

Elektrokolo je jako každé jiné kolo. Má sice motor, ale jede, jen když se na něm šlape. Úkolem elektromotoru v e-biku totiž není šlapání převzít, ale ulehčit vám ho. Jak moc? To záleží na zvoleném stupni asistence (přípomoci). Každé elektrokolo jich má několik. Jak je volit, abyste nepřetěžovali nohy, komponenty a zbytečně neplýtvali energií v baterii?


1. Rovinky

Na rovinkách se snažte využívat svou vlastní energii a tu ukrytou v baterii si šetřete na horší časy. Třeba do kopců. Na rovině začínejte jízdu na nejnižším stupni přípomoci a sílu asistence zvyšujte až se stoupající únavou. Čím víc vám motor pomáhá, tím víc energie spotřebovává a váš dojezd se tím rapidně zkracuje.

Přemýšlejte i nad tím, kdy a kde zastavujete. Nejvíce energie vás totiž stojí rozjezdy, zejména ty prudké. Rozjíždějte se tedy na lehčí převody a s malou přípomocí elektromotoru. Když chcete maximálně šetřit baterii svého elektrokola, zastavujte co nejméně a vždycky až za stoupáním. Následný rozjezd pak bude plynulejší a úspornější.

 

Eva Adamczyková a Ghost

 

2. Stoupání

Ve stoupáních, ideálně ještě před nimi, přeřaďte. Nejdříve postupně na lehčí převody na přehazovačce, až pak na vyšší stupně přípomoci motoru. Někteří méně zkušení jezdci zdolávají kopce na těžkých převodech se zvoleným maximálním stupněm asistence. Prostě zapomenou řadit. Plýtvají tak drahocennou energii z baterie a zkracují si dojezd i životnost elektrokola. V tomto uspořádání totiž trpí řetěz, kazeta a zbytečně se přetěžuje motor a jeho vnitřní soukolí.

 

Naše rada: Do kopců šlapejte více kadenčně. Lepší je na lehký převod víckrát protočit kliky, než rvát ten krpál na těžký převod a spoléhat na to, že to elektromotor utáhne za vás. Ano, ve většině případů to opravdu utáhne, ale z dlouhodobého hlediska mu to nedělá dobře.

 

Eva Adamczyková a GhostEva Adamczyková a Ghost

 

3. Sjezdy

V rámci úspory energie můžete z kopce přípomoc elektromotoru vypnout nebo přepnout na nejnižší stupeň. Gravitace vás sama sveze dolů. Při sjezdech pamatujte na to, že elektrokolo je těžší než běžné kolo, takže i brzdná dráha může být o něco delší.

Brzděte vždy přední i zadní brzdou současně. Brzdnou sílu dávkujte s citem, hlavně u přední brzdy. A pokud nebrzdíte krizově, ale jen proto, že je pod kopcem křižovatka nebo jiný nepřehledný úsek, podřaďte si ještě před zastavením. Zařazením lehčího převodu si usnadníte následný rozjezd.

 

E-kolaE-kolaEva Adamczyková

 


 

Čtěte více o elektrokolech:

O bateriích pro e-biky Nabíjení elektrokol Zazimování e-kola