Tour de France 2025: Čísla a fakta o 112. ročníku závodu
V sobotu 5. 7. 2025 odstartuje ve francouzském městě Lille už 112. ročník slavné Tour de France. Pojďme se v rychlosti podívat na etapy, týmy, značky, odměny a další fakta týkající se závodu.
Mapa a etapy
Poprvé od roku 2020 je letošní ročník 100% francouzský. Startuje se v Lille na severu země a končí tradičně na Champs-Élysées v Paříži. Žádné výlety za hranice a mezinárodní přesuny se letos nekonají. Během tří závodních týdnů projede peloton celkem 11 francouzskými regiony a 14 departementy a našlape celkem 3 320 km.
Závod se tradičně skládá z 21 etap: 7 rovinatých, 6 kopcovitých, 6 horských s 5 horskými dojezdy a 2 časovky. Nejdelší etapu si závodníci střihnou hned druhý den. Z Lauwin-Planque do Boulogne-sur-Mer ujedou celkem 212 km. Nejkratší, ale zdaleka ne nejsnazší, etapou je v pořadí ta devatenáctá. Za pouhých 130 km musí cyklisté zdolat 4 779 výškových metrů.
Týmy a značky
Na Tour mezi sebou nesoupeří jen jednotlivci. Souboj probíhá i mezi týmy. Letos je jich v závodu opět 22 a každý z nich čítá 8 jezdců. Celkem se tak na startovní čáře sejde přesně 176 závodníků. Bojuje se o pozornost a prestiž. Týmům, kterým se daří, jsou logicky nejexponovanější v médiích a můžou pak myslet na větší sponzorské příspěvky a lukrativní partnerství s výrobci kol a doplňků.
U nás v Mojekolo budeme sledovat nizozemský Picnic PostNL, protože vystartuje na modelu Xelius DRS od Lapierre. Zajímaly nás budou i výsledky týmu Cofidis, který už několik sezón závodí na kolech LOOK a modelu Blade RS.
Fandit budeme i jezdcům z týmu Total Energies, kteří vozí helmy Ibex 3.0 a Furion 3.0 korejského výrobce HJC. Zapomenout nesmíme na EF Education-Easypost, který spolupracuje s australským výrobcem světel Knog, a Alpecin-Deceuninck, který má smlouvu s legendárním německým výrobcem pumpiček, tlakoměrů, blatníků a cyklodoplňků všeho druhu, SKS Germany.
Z Německa je i hlavní partner celého závodu, výrobce plášťů a duší Continental, jehož plášť Grand Prix 5000 je ve výbavě profíků na Tour de France hodně oblíbenou položkou. Speciálně pro letošek připravili Němci limitovanou edici pláště Grand Prix 5000 s názvem Archetype. Limitku budou obouvat borci z UAE Emirates XRG s Pogačarem v čele.
Odměny a prestiž
Tour de France je největším cyklistickým svátkem, a podle toho vypadá i součet finančních odměn pro vítěze. Na výhry letos padne celkem 2 300 000 EUR, v přepočtu cca 56 900 000 Kč. Nebere je ale jen celkový vítěz. Pro něj mají organizátoři odloženo "jen" 500 000 EUR (necelých 13 000 000 Kč). Ostatní peníze se rozdělí mezi vítěze jednotlivých klasifikací a etap. Na své si přijdou i týmy.
Odměnou ale nejsou jen peníze. Bojuje se i o prestiž. Ve hře jsou 4 barevné trikoty: Žlutý pro vedoucího jezdce celkového pořadí, zelený pro vedoucího jezdce bodovací "sprinterské" klasifikace, puntíkovaný pro nejlepšího v horské klasifikaci a bílý pro nejlepšího jezdce do 25 let v celkové individuální klasifikaci. Dresy pro vítěze už několik sezón šije značka Santini, kterou z nabídky Mojekolo určitě taky znáte.
Mohlo by vás zajímat:
Zaostřeno na kolo Jana Hrušky, jediného Čecha, který kdy navlékl růžový dres na Giro d'Italia
Jan Hruška je bývalý profesionální cyklista a jediný Čech, který kdy navlékl růžový trikot lídra celkové klasifikace na slavném Giro d’Italia. Když ukončil závodní kariéru na silnici, přeorientoval se na horská kola. V současnosti je managerem profesionálního MTB týmu Ghost Team. Na silničky ale nikdy nezanevřel. Nedávno si u nás přídil novou žiletku, tak se na ni pojďme podívat.
PREMIÉRA: Silniční plášť Continental Archetype TdF Limited Edition
112. Tour de France startuje 5. července 2025, ale limitovaná Tour de France edice silničního pláště Continental má premiéru už dnes, 26. 6. 2025. Je to nejrychlejší a nejlehčí závodní plášť od Continentalu a dostupný je jen v rámci této limitované řady.
"V týmu ve mně vidí lídra," říká Král cyklistiky 2024 Pavel Bittner z nizozemského Team Picnic PostNL
Pavel Bittner je aktuálním Králem cyklistiky ČR. Už čtvrtou sezónu jezdí za nizozemský tým Picnic PostNL. Ten letos přesedlal na francouzské stroje Lapierre a nás zajímalo, jak se mu kolo zatím osvědčilo a co ho na něm v letošním roce čeká.