3. 6. 2021

Jak vybrat cyklistické tretry a proč si je pořídit?

Bota je styčným bodem mezi jezdcem a kolem a výrazně ovlivňuje přenos síly do pedálů. Pokud tedy chcete zvýšit efektivitu šlapání, je na čase pořídit si cyklistické tretry. Jak vybrat boty na kolo, které padnou vám i vašemu jízdnímu stylu?

 

Proč si pořídit tretry?

Důvodů je několik. Jeden z nich jsme už naťukli v úvodu. Speciální cyklistická obuv vám zajistí optimální přenos síly z nohou do pedálů. Má tuhou podrážku, takže vám při záběru poskytne dostatečnou oporu. Hlavní výhodou je ale možnost využít nášlapné pedály. Do nich se tretra nacvakne a noha zůstane pevně spojená s kolem. Zajistí vám to ideální pozici nohy na pedálu po celou dobu jízdy, možnost zabírat i směrem nahoru a jistotu, že vám noha nezklouzne z pedálu v zátáčce, v prudkém klesání nebo v dešti.

 

Eva SamkováEva Samková

 

Jaký typ cyklistických treter zvolit?

Aby bota plnila svou funkci a jízda byla nejenom efektivní ale i komfortní, je důležité zvolit tretru, která bude odpovídat vašemu jízdnímu stylu. Vybírat tedy můžete ze 3 základních typů treter na kolo:

— Silniční tretra

Silniční tretry jsou určené k překonávání velkých vzdáleností v závodním tempu. Mají extrémně tuhou podrážku, aby byl přenos síly co nejefektivnější. U dražších modelů se dokonce podešev dělá z karbonu, který je lehký a pevný zároveň. Extrémní tuhost boty, ale znamená i extrémní diskomfort při běžném chození. Takže počítejte s tím, že v silničních tretrách toho moc nenachodíte. Jsou to prostě boty dělané hlavně na výkon. Tomu je uzpůsobené i zapínání. Setkáte se u nich se suchými zipy, přezkami nebo s utahovacími kolečky. Ta jsou mezi výkonnostními jezdci obzvlášť oblíbená. Za prvé perfektně fixují nohu v botě a za druhé se utažení dá snadno regulovat i za jízdy.

 

Silniční tretry

 

— MTB tretra

MTB tretry jsou boty na horské nebo krossové kolo. Mají o něco měkčí podrážku, než tretry silniční, a rozdíl je i v tom, že je podrážka vybavena hrubším vzorkem. To proto, aby se v nich dalo chodit v terénu. Vzorek má zajistit dostatečnou přilnavost v situacích, kdy potřebujete kolo přenést přes překážku, nebo vytlačit tam, kam to ze sedla už prostě nedáte. Jak podešev, tak svršek MTB treter zvládnou méně šetrné zacházení a poměrně dobře odolávají kamenům, blátu a vodě. Upínání je obdobné jako u silničních treter.

— Rekreační tretra

Cykloturistické tretry jsou boty dělané pro rekreační jezdce. Podešev je ohebnější. Zpevněná je jen v oblasti zámků (tzv. kufrů), které se nacvakují na pedál. Kufry jsou oproti silničním nebo MTB tretrám zapuštěné hlouběji do podešve. Nepřekážejí při chůzi, takže v nich zvládnete prohlídku památek i menší pěší túru. Rekreační tretry svým vzhledem připomínají běžnou outdoorovou obuv na šněrování a výrobci jako Exustar nabízí i speciální cyklistické sandály.

— Zimní tretry

Pro jezdce, kteří se ani uprostřed zimy nechtějí kola vzdát, existují speciální zimní tretry se zateplením. Často mají i vyvýšenou vnitřní vystélku, která před chladem chrání i kotníky. Do mírných zim a na občasné ježdění v chladu si ale nemusíte kupovat speciální boty. Stači na letní tretry nazout návleky a noha bute v teple.

 

MTB tretrySilniční tretryCyklistické sandályZimní tretry

 

Velikost treter a kompatibilita s pedály

Bota musí na noze perfektně sedět. Silniční tretry by měly co nejpřesněji kopírovat tvar chodidla, u těch rekreačních si můžete dovolit volnější střih. V každém případě si dejte pozor na to, aby se vám při chůzi tretra nevyzouvala z paty. Při jízdě byste přišli o hlavní benefit nášlapů – schopnost zabírat i při pohybu nohy vzhůru. Myslete i na to, že nohy při delší jízdě chtě nechtě natékají, proto vybírejte botu o cca 0,5 cm větší.

Při jízdě tvoří cyklistická tretra s pedálem jeden celek, v obchodě se ale bota i pedály kupují zvlášť. Na každé tretře najdete otvory pro uchycení tzv. kufrů, zarážek, kterými se bota fixuje k pedálu. Podle počtu otvorů pak poznáte, jestli bude bota pasovat na pedál, který máte.

Kufry na MTB a rekreační boty se většinou montují na dva šroubky. Bota na obrázku vlevo dole má dvě polohovatelné řady matic pro nalezení optimální pozice nohy na pedálu. U silničních treter je to složitější. Mohou využívat i jiné systémy, takže na podrážce bývají otvory na šroubky tři (viz obrázek vpravo dole). Setkáte se ale i s univerzální silniční botou, která bude mít jak dvoušroubkový, tak tříšroubkový systém uchycení kufrů. Kompatibilitu boty s pedálem si vždycky předem ověřte a pokud si nebudete jistí, jestli si tenhle pedál bude s touto botou rozumět, zeptejte se našeho prodejce přímo v obchodě nebo nám zavolejte na infolinku Mojekolo.

 

Systém upínání MTB treterSystém upínání silničních treter

 

Kompatibilitu se řeší i v rámci kol. Pokud máte silničku i bike a nechcete si kupovat dvoje tretry, sáhněte raději po MTB variantě. MTB tretry jsou univerzálnější a v pohodě se s nimi dá jezdit i na silničce. Naopak v extrémně tuhých silničních tretrách bez vzorku na podrážce se budete jen horko těžko škrábat s kolem do kopce, až vás prudké stoupání v terénu vyžene ze sedla.

 


 

Rady a tipy při výběrů cyklistických doplňků:

Jak vybrat helmu na kolo? Jak se obléknout na kolo? jak vybrat světlo na kolo?