Jak vybrat jízdní kolo?

Kolo se musí líbit, to je základ. Ale kromě vzhledu existuje pár důležitějších kritérií, která byste při výběru nového kola měli brát v potaz. Podle čeho vybírat jízdní kolo, aby byla radost na něj pohledět, ale hlavně radost na něm jezdit?

 

Zvolte si vhodný typ kola

Než vyložíte peníze na pult a odvezete si domů nový bicykl, ujasněte si, kde na něm budete jezdit. Podle toho zvolte typ, který vám bude nejvíce vyhovovat. Existuje několik základních kategorií jízdních kol, pojďme se na ně podívat:

 

 

Městská kola

Městské kolo vám logicky udělá nejlepší službu ve městě. Tento typ kol má obvykle snížený rám pro snadnější nasedání a sesedání a často i přední nebo zadní nosič pro převoz aktovky či nákupní tašky. Hraje se zde hlavně na pohodlí. Pro městská kola jsou charakteristická větší sedla a vzpřímenější posed za řídítky.

Krosová a trekingová kola

Krosová a trekingová kola v sobě kombinují vlastnosti městských a horských kol. Z městských kol si „půjčují“ tenčí pláště a vzpřímenější posed. Z horských kol zase schopnost lépe zdolávat terén. Výjimkou není ani odpružená přední vidlice. Pokud plánujete výlety hlavně po zpevněných cyklostezkách, ale nechcete aby vás zabrzdila kdejaká polní cestička, bude pro vás krosové nebo trekingové kolo tou pravou volbou.

Gravel

Gravel je další hybridní kategorií kol. Gravely vznikly celkem nedávno zkřížením silničních a horských kol. Jsou rychlé na silnici, ale kromě hladkého asfaltu je jim dobře i na polních cestách a v lehčím terénu. Rám se většinou hodně podobá silničkám, ale posed není tak sportovní. Typické jsou širší silniční pláště a kotoučové brzdy, které jsou na čistokrevných silničkách stále spíše vzácností.

Silniční kola

Tradiční kategorie jízdních kol, na kterých se jezdí všechny nejslavnější cyklistické závody. Silniční kola mají tenké pláště, převody přizpůsobené rychlé jízdě, berany a delší rám, takže za řídítky skoro ležíte. Silničky jsou kola určená výhradně pro sportovní jízdu po asfaltu.

Horská kola

Úkolem horských kol je zdolávat terén různých obtížností. Nejobecněji lze horská kola rozdělit na „hardtaily“ a celoodpružená horská kola. Hardtaily mají odpruženou přední vidlici, „celopéra“ ještě zadní tlumič k tomu. Na „hardtailech“ si komfortně zajezdíte na všech typech povrchů, od zpevněných cyklostezek, po horské pěšinky. Zvládnou stejně dobře stoupání, jako i méně náročné sjezdy. Celoodpružené kolo vás hladce provede i větším terénem. Má zpravidla vyšší zdvihy odpružení, agresivnější a širší pláště a zvládne drsnější překážky a skoky.

 

Horská kolaCeloodpružená horská kolaKrosová a trekingová kola
GravelySilniční kolaMěstská kola

 

Zajímejte se o rám a jeho velikost

Kolo dělá rám. Ten totiž z velké části určuje, jak se na kole bude jezdit a jaký terén s ním zdoláte. U rámu se řeší hlavně určení (páni/dámy), velikost a materiál.

 

Pánské vs. dámské rámy

Drtivá většina horských kol, silničních kol a gravel biků má unisex rámy. Každá značka ale nabízí pár specificky dámských horských kol se sníženou horní trubkou. O něco častěji se s rozdělením na dámské a pánské rámy potkáte u krosových a trekingových kol. U městských kol bývá rozdělení podle pohlaví standardem.

Velikost rámu

Velikost rámů je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují jízdní komfort. Nesprávný výběr rámu může mít za následek bolesti zad, krční páteře, kloubů, zápěstí a další zdravotní komplikace. Proto je dobré vyzkoušet si kolo ještě před nákupem a nechat si poradit od odborníka. Třeba na jedné z našich kamenných prodejen MOJEKOLO.

 

Tabulka velikostí rámů podle postavy


 
Velikost rámů se udává v palcích nebo se používá mezinárodní značení XS, S, M, L, XL, XXL, které všichni známe z nákupů oblečení. Přečtěte si, jak vybírat velikost rámu podle výšky postavy.

Použitý materiál

Podle toho kolik máte na nákup nového kola odloženo si můžete vybrat z několika materiálů. Kdysi se používala hlavně ocel. Dnes už je stavebním materiálem spíše pro ta nejlevnější kola. Výhodou ocelových rámů je jejich pružnost, nevýhodou vyšší hmotnost. V obchodech najdete i rámy označené jako Columbus nebo Cr-Mo. Jedná se o zušlechtěnou ocel s přísadou chromu a molybdenu. Tato slitina umožňuje použít tenčí stěny trubek a rám je pak lehčí. Se vzrůstající kvalitou ocelových slitin, ale roste i finální cena kola.

Většina dnes prodávaných kol má rámy z hliníku. Hliníkové rámy poznáte podle označení ALU a jejich výhodou je slušná hmotnost, velmi dobrá tuhost a příznivá cena. Nevýhodou je pak nízká pružnost rámu.

Druhým v dnešní době nejpoužívanějším materiálem pro výrobu rámů je karbon. Pokročilá technologie výroby umožňuje stavět extrémně pevné a ultralehké rámy. Oproti hliníkovému rámu je váhová úspora u karbonu 30-50 %. Výjimkou nejsou karbonové rámy vážící hluboko pod 1 kg.

Výběr materiálu je však pořád hodně subjektivní záležitostí. Najdou se jezdci, kteří nedají na hliník dopustit a zároveň jsou i takoví, kteří by už do ničeho jiného než karbon nešli. Často taky rozhoduje cena. Váhová úspora u karbonu totiž neznamená úsporu cenovou, takže je výsadou hlavně dražších kol střední a vyšší třídy.

 

3 otázky před koupí aneb jak zúžit výběr

Při nákupu nového kola stojíte před stovkami, možná tisícovkami modelů. Odpovězte si na 3 otázky níže a zeměřte se jen na jízdní kola, která projdou vaším osobním sítem.

 

Kde a jak často budu jezdit?

Na otázku, v jakém terénu budete jezdit, jste si odpověděli hned na začátku článku, takže už víte jaký typ kola potřebujete. Filtrem v rámci zvolené kategorie pak může být otázka, jak často plánujete jezdit. Čím více času budete v sedle trávit, tím důležitější pro vás bude komfort. Podle toho sáhněte po modelech nižší, střední nebo vyšší třídy.

Kolik chci investovat?

Osazení kola je něco jako výbava v autě. Čím lepší, tím dražší. Stanovte si rozpočet. Když budete vědět, kolik chcete utratit, snadněji najdete kompromis mezi cenou a výbavou. Požadovaný poměr/cena výkon bude splňovat třeba jen pár modelů, takže rozhodování bude zase o něco snazší. A pokud stojíte před otázkou, jestli zvolit lepší komponenty nebo lepší rám. Vyberte rám. Komponenty pak můžete měnit, dokupovat nebo vylepšovat postupně.

Jak se na něm jede?

Posledním a nejdůležitějším sítem bude testovací jízda. Udělejte si čas, navštivte nejbližší prodejnu MOJEKOLO a na vybraných kolech se projeďte. Bicykl, který na papíře vypadá dobře, vám v reálu nemusí vůbec sedět. Proto se rozhodujte až na základě testovacích jízd. Naši prodejci vám pak vyberou vhodnou velikost rámu a nastaví ideální posed.

 

Už máte vybráno? Tak ať vám to na novém jízdním kole hezky šlape.