Jak vybrat elektrokolo?

V posledních letech procházejí elektrokola výrazným vývojem a zaznamenávají veliký boom i v ČR. Většina světových výrobců jízdních kol již nabízí širokou škálu elektrokol, ovšem jak vybrat to správné a neutrati větší finanční částku špatně? Poradíme vám.

 

V jakém terénu budete na elektrokole jezdit?

Při výběru elektrokola se v prvé řadě rozhodněte dle toho, kde a jak na něm budete jezdit. Pro kratší nenáročné jízdy po městě nebo na vesnici bude dostačující městské elektrokolo, obvykle s motorem v zadním náboji. To je rovněž vhodné i pro starší jezdce, kteří jistě ocení snížený rám pro pohodlné nasedání a sesedání z kola. Pro delší pohodové vyjížďky po silnicích a zpevněných i nezpevněných cyklostezkách doporučujeme vybírat z nabídky krosových či trekingových elektrokol, již převážně se středovými motory. Sportovněji zaměřeným jezdcům budou nejvíce vyhovovat horská elektrokola, která v lehčím terénu lépe překonávají nerovnosti a díky přední odpružené vidlici a terénním plášťům mají vyšší průchodnost terénem. Pro náročné jezdce a použití v těžším terénu jsou ideální celoodpružená elektrokola, která ve spojení s předním i zadním odpružením, širokými pneumatikami a často i teleskopickými sedlovkami zaručují maximální trakci a požitek z jízdy na jakémkoliv povrchu.

 

Jaký typ motoru zvolit?

U elektrokol dnes rozlišujeme dva typy motorů podle jejich umístění. U levnějších modelů se používá motor v náboji zadního kola, který v sobě kombinuje solidní spolehlivost, výkon a dojezd za rozumnou cenu. Některé modely městských elektrokol mají baterii na zadním nosiči, některé umístěnou v rámu.

Druhým typem je středový motor, umístěn ve šlapacím středu kola, díky čemuž je kolo výborně vyvážené a vyniká skvělými jízdními vlastnostmi. Elektrokola se středovými motory Bosch, Shimano a Yamaha dnes tvoří špičku na trhu a uspokojí požadavky nejnáročnějších jezdců. V jejich nabídce nalezneme několik typů motorů podle hodnoty točivého momentu a dalších vlastností. Středový motor pohání rámová baterie s kapacitou obvykle 500 Wh, základní modely disponují baterií 400 Wh, u vyšších modelů naopak není vyjímkou baterie 630 Wh. Čím dál častěji se setkáváme s použitím integrované baterie a elektrokola se tak svým vzhledem víc a víc blíží klasickým kolům.

 

Kolik chcete do elektrokola investovat?

Zásadní otázka při výběru elektrokola bude zcela jistě otázka financí. Z našich zkušeností můžeme říci, že slušné elektrokolo pro nenáročné použití lze pořídit od cca 23.000 Kč. V této kategorii se jedná o elektrokola s motorem v zadním náboji, o kterých je psáno výše. Elektrokola se středovými motory Bosch, Shimano a Yamaha, které v sobě kombinují vysoký výkon a výbornou spolehlivost, startují od 50.000 Kč. Se zvyšující se cenou se používají výkonnější motory, baterie s vyšší kapacitou a celkově se také zlepšuje osazení kola.

 

Srovnání středových motorů elektrokol

 

Dojezd elektrokola a co vše jej ovlivňuje

Dojezd výrazným způsobem ovlivňuje kapacita baterie, výškový profil trati a typ povrchu, hmotnost jezdce, šířka a dezén pneumatik, ale ze všeho nejvíce můžete dojezd ovlivnit vy sami podle zvoleného jízdního režimu - asistence. Jízdní režimy se přepínají na řídítkách a určují, jakým výkonem motor aktuálně vypomáhá.

U městských elektrokol s motorem v zadním náboji se reálný dojezd po silnicích a zpevněných stezkách pohybuje obvykle v rozmezí 50 až 100 km. U elektrokol se středovými motory vybavenými baterií 500 Wh můžete při běžném použití na cyklostezkách a v lehkém terénu počítat s dojezdem v rozmezí 70 až 130 km. Náročným bikerům jezdícím na celoodpružených elektrokolech v těžkém terénu vydrží obvykle 30 až 80 km, s převýšením cca 1500 až 2000 výškových metrů. Můžete se setkat s katalogovými údaji výrobců elektrokol a jejich motorů, kteří udávají dojezd elektrokola na plně nabitou baterii až 200 km. Tohoto údaje jste schopni dosáhnout pouze při optimálních jízdních podmínkách na rovinaté trati, jízdě na nejnižší režim asistence, nízké hmotnosti jezdce a dalších aspektech.

 

Životnost baterie

Častým dotazem bývá, jaká je životnost baterie. Ta se pohybuje v rozmezí 600 až 1000 nabíjecích cyklů, po této době je baterie zhruba na polovině své kapacity. Důležitou informací je, že baterie nemá paměťový efekt, což znamená, že ji můžete nabíjet i po krátké jízdě. Baterie by neměla být skladována v mrazu a pokud elektrokolo nebudete využívat, je nutné baterii zhruba co tři měsíce nabít ideálně na 80%. Tím maximálně prodloužíte její životnost.

 

Vyzkoušení před koupí

Před samotnou koupí nového elektrokola doporučujeme absolvovat alespoň krátkou testovací jízdu pod dohledem odborníků z našich prodejen, z důvodu detailního seznámení se s kolem. Využít určitě můžete služeb naší půjčovny, kdy si máte možnost vybraný model elektrokola možnost vypůjčit si ho domů a důkladně vyzkoušet.

Vyberte si kategorii

Newsletter Nenechte si ujít nové modely, akční nabídky a slevy.